Wednesday, April 05, 2006

Gambar-gambar di Bukit Tinggi, Sumatera.

Hari pertama tiba di Bukit Tinggi sebelum meneruskan perjalanan ke Kumpulan/Lubuk Sikaping - tempat di mana kami bermalam.
Di belakang yang putih tu adalah Jam Gadang - the famous landmark di Bukit Tinggi. Di belakang sebelah kanan pula adalah Pasar Atas, tempat membeli belah terutama sekali bagi telekung sulaman. Saya yang duduk berbaju purple.



Saya bersama suami dan anak-anak bergambar di garisan Khatulistiwa (garisan warna putih) yang melintasi tanah Sumatera Barat. Panasnya waktu tu...., macam tengahari walaupun waktu itu lebih kurang pukul 10.30 pagi.
Garisan ini berada di hadapan Muzium Imam Bonjol.
Waktu ini kami dalam perjalanan kami ke rumah pengantin - hari ke dua keramaian.




Elissa Mutia (anak perempuan pakcik Eddy) bersama suaminya Yulianto Fajar Wahyudi.
Duduk dibawah adalah dua kanak-kanak perempuan yang memakai pakaian Minangkabau.


Saya bersama Tia.
Sempat saya bertanya pada dia, berat tak sanggul tu.
Katanya, berat sekali.
Panasnya jangan cakaplah.
Macam tu lah kalau dah jadi pengantin...., kenalah tahan.

Anak-anak berkesempatan menaiki bendi di hadapan penginapan kami sebelum ke majlis perkahwinan saudara kami di dewan - hari ke tiga keramaian. Saya pun sempat naik juga. Mak aaaii..., rasa macam nak jatuh jer bila duduk bahagian paling belakang.
Seriau rasanya....hehehe!

Sebaik tiba di dewan tempat majlis berlangsung - hari ke tiga keramaian.
Tempat ini adalah sebahagian dari kawasan pejabat Bupati. Bupati bermakna Ketua Daerah. Pakcik Eddy adalah Timbalan Bupati bagi daerah Lubuk Sikaping.

Persembahan tarian piring di dalam dewan.
Ketika selesai majlis, Umairah sempat mengambil piring kaca yang kebetulan tertinggal di belakang pentas dan menghentak-hentak kakinya, seolah meniru gaya penari-penari tersebut. Betapa mudahnya anak kecil mengajuk perbuatan seseorang. Uikksss...., bahaya betul!!!

Pengantin bersama ibubapa masing-masing di atas singghsana.
Walaupun mereka di atas pelamin yang dihiasi cantik, tetapi tiada menepung tawar seperti kita di sini.
Selesai makan, tetamu akan dibawa naik ke pentas dan bersalaman dengan pengantin dan ibubapa mereka bagi mengucap tahniah. Keluarga masing-masing juga akan diberi peluang untuk bergambar bersama pengantin.





Keluarga dari Malaysia bergambar dengan pengantin baru.
Saya dan suami paling hujung kanan.


Bas yang menjadi pengangkutan kami di sana yang disediakan oleh pakcik Eddy. Ada sebuah bas mini dan 2 buah 4WD untuk kegunaan kami yang seramai 8 buah keluarga itu. Kami sempat bergambar dengan pak supir-pak supirnya.
Waktu ni, kami berehat makan dalam perjalanan dari Bukit Tinggi ke Padang untuk bermalam di sana sebelum pulang ke KL keesokan paginya.

Bergambar bersama pakcik Eddy (yang berpeluk tubuh) di Lapangan Terbang Minangkabau, beberapa minit sebelum berlepas pulang ke KL setelah berada di Bukit Tinggi selama 5 hari 4 malam.
Saya berdiri dua dari kiri.

Al-Fatihah buat Allahyarham atok Hj Burhanuddin dan Allahyarhamah nenek Hajah Rosma.
Semoga roh mereka dicucuri rahmat....amin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home