Tuesday, February 06, 2007

Alahai anak mama......

Dah lama saya tak mengupdatekan story kat blog saya. Tak ada cerita sebenarnya. Kalau ada pun, ini cerita hal anak-beranak terutama anak-anak yang menakal dan sedang membesar. Kalau saya bercerita pasal kerenah anak-anak, takut ada yang tak suka. Tapi tak apalah. Ini 'rumah' saya. Dah tentu saya boleh design rumah saya macamana saya mahu, iye tak? Lurus ke, senget ke, upside down ke....hehehe. Ianya tetap home sweet home!

Baiklah kali ni saya nak cerita pasal kepelatan Umairah yang tiada tandingannya dibandingkan dengan abang-abang dan kakaknya.

Satu malam, saya sekeluarga menerima kunjungan dari keluarga pakcik dan keluarganya yang duduk di Klang. Isterinya (makcik sayalah) adalah seorang guru tadika. Dia cukup pandai melayan anak-anak saya terutama sekali Sofi dan Umairah kerana mereka berdua ini sahajalah yang belum pun masuk ke alam persekolahan yang sebenarnya. Tiap kali dia datang, makcik saya ni bijak 'tackle' anak-anak saya. Dalam handbagnya ada saja gula-gula, cokelat atau wafer. Ketika dia datang berkunjung, kebetulan Sofi dan Umairah baru sahaja menyimpan buku warna mereka. Jadi untuk menunjuk buku tersebut kepada nenek saudara mereka tu, Umairah datang ke arah saya ketika saya sedang menidurkan Firdaus. Tanya Umairah...., "ma, aner Min (dia membahasakan dirinya Min) nyer butu taye?"

Saya terpinga-pinga sebentar. Soalannya saya ulang semula. Beberapa kali saya bertanya, dan beberapa kali juga dia mengulanginya...., perkataan dan ayat yang sama juga.

BUTU TAYE?????

Fikir punya fikir...., laaaaaa!!!! Saya mengucap panjang. Buku kaler. Saya simpan ketawa saya sekejap, takut dia kecil hati. Jadi sebaik mengetahui maksudnya, saya pun berlakunlah dengan dia. "Ooooohhhhh!!! Butu taye. Nanti mama ambik." Saat itu, rasanya nak pecah dada saya cuba menyembunyikan tawa saya tuh.

Selama ini saya tak terfikir tentang 'butu taye', tetapi saya tahu dia memanggil kakaknya 'tatak', kasut jadi 'tatut'. Sebutan 's'nya kadang-kadang menjadi, kadang-kadang tidak. Itu sebab bila kasut jadi 'tatut' ditambah pula dengan keadaan waktu itu yang hendak ke kedai atau pun bermain di perkarangan rumah, jadi sebutan 'tatut' tidak sukar untuk saya memahaminya. Tapi bila buku kaler jadi 'butu taye'....., di saat saya sedang menidurkan Firdaus dan dia pula sedang memegang pensil, saya tidak mampu menangkap maksudnya. Umairah mungkin tahu saya tidak faham apa yang dituturkannya, sebab itu dia mengaksi cara melukis.

Selepas kejadian 'butu taye', Umairah makin popular dengan kepelatannya di antara mama, abah dan neneknya. Ketika di suatu minggu di saat saya dan suami hendak keluar rumah ke Sogo, Umairah dengan girangnya bertanya pada saya, "ma, Min nak patai tatut te, ciper te?" Saya jawab, "kasut". Neneknya (mama saya) ketawa kecil memandang saya. Kata dia, "pandai Jua paham cakap anak tu." Saya tersenyum saja.

Sedangkan abahnya kadangkala garu kepala nak memahamkan ayat Umairah. Hai....kalau tak maknya sendiri yang boleh faham, siapa lagi kan?

8 Comments:

Blogger adnin_wanis said...

kalau dengan si kecil ni memang ada-ada jer benda yg boleh menggeletek hati , haha. Kelakar betul.

6:25 AM  
Blogger shirin said...

comeynye anak puan...
^_^

9:23 AM  
Blogger FaRhAnA ~@ said...

saya tak pernah kenal puan apatah lagi nama puan... saya namakan anak saya Aisya Sophia...kawan saya kata tu nama penulis alaf 21..kebetulan la...

7:53 PM  
Blogger alif-mikail said...

(O_o) budak2 memang begitu..
saya tunggu novel terbaru puan!

7:46 PM  
Blogger Rhapsody said...

salam ziarah..I'm a proud owner of your books..tapi taklah pernah bertandang kesini..and I'm glad.my 2cents opinion..yeah..hanya emak yg faham apa yg anak tuturkan..

8:12 AM  
Blogger ARISSAFIYYAH said...

hmmm...betul tu...waktu anak saya belajar bercakap pun hanya saya yg faham..

10:51 PM  
Blogger niesa said...

saya juga mempunyai seorang anak yang sangat pelat... ayat dia lebih kurang jer dengan anak pua... Buku jadi butu...saya jadi taye.... pening jugak... saya kekadang susah juga nak memaham apa yang disebutnya seperti "beyaton" = berlakon...

1:16 AM  
Blogger Clara Cutez said...

Tangkasbet88 Agen Judi Tangkas ONLINE
Tangkasbet88 Agen Tangkas Terpercaya Bonus 10%
Daftar
Bonus
Deposit
Withdraw
Peraturan
Prediksi Bola
Livescore

5:01 AM  

Post a Comment

<< Home